Det fantastiska bäret BLÅBÄR! :)

Blåbär är både gott och nyttigt och varje höst försöker jag plocka så mycke som min kropp orkar med (inte så mycket men lite iaf). Tycker det är hemskt att de stackars bären ska behöva frysa sönder och dö!
 
 
Det fantastiska bäret innehåller även mycke antioxidanter som bland annat hjälper till att förhindra en del av förändringar i kroppen då vi blir gammal. Bäret skall även vara skyddande mot demens och är bra för inlärning, synen och för vårat minne.
Blåbär innehåller garvsyra som är är ett skydd mot infektioner i matsmältningssystemet, urin- och luftvägarna och de är dessutom berikade med A, C och E vitamin har jag hört :)
 

OCH de är ju inte bara nyttiga utan också riktigt goda att baka med enligt mig och många andra säkert!
 
Ett jätte gott recept på blåbärs cupcakes hittade jag på nätet. Jag brukar inte vara så noga att mäta exakt utan häller i på ett ungefär och sätter i lite extra av det jag tycker är gott. Det är så kul att sedan dekorera precis som man känner för :)
 

Så här blev några av mina :P strösslet är köpt i miami men finns säkert liknande på olika affärer.
 
recept blåbärs cupcakes med vit choklad (smeten är tagen från Mia Öhrns recept)

ingredienser:
75 g smör
3 dl vetemjöl (180g)
2 tsk bakpulver
0.5 tsk vaniljpulver eller 2 tsk vaniljsocker
3 st ägg
2 dl strösocker
1.5 dl mjölk
100 g vit choklad, grovt hackad
80 g blåbär(ca 1.5 dl) , färska eller frysta
 
(Jag smälter chokladen och blandar ut den i smeten och rör försiktigt ner blåbär och sedan fördelar jag ut i formarna)
 175 grader i ca 25 min
 
Frostingen är gjord enligt Leila Lindholms recept
ingredienser:
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citron, saften
100 g Philadelphiaost
 
 
(för att få lite färg så pressar jag lite blåbär i frostingen) då blir den en rosa liknande färg, men det är viktigt att vara försiktig för om det blir för mycke vätska kan frostingen bli för lös. Det har hänt för mig och den gick inte att rädda! Jag brukar även ta i lite mer av ingredienserna så att man vet att det räcker :)
 


Kommentarer
Tobbe

Hehe, såg ut som kaviar på bullarna.

2013-02-21 @ 19:07:19


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0