Mat

Blev sugen på pasta idag! :) det blev gott å så räckte det till matback på måndag :P
 
 
Jag brukar ofta blanda olika löksorter när jag lagar mat eftersom det blir gott och smakrikt, dock använder jag ALDRIG vitlök. Det är inte mycke i matväg som jag inte gillar men viitlök är en av de sakerna som jag verkligen inte tycker om. Jag är också väldigt känslig när andra luktar vitlök :/
Nånå kan inte gilla allt här i världen. :D
Lök innehåller bland annat B6- och C-vitamin och har en antiinflamatorisk egenskap. Ju mer en lök luktar desto nyttigare sägs den vara eftersom de ämnerna som luktar har en läkande effekt och de antibakteriella ämnerna i löken bekämpar alla sorters infektionssjukdomar. :)
 
Har också haft i röd paprika i min pasta sås idag och röd paprika innehåller faktist mer C-vitamin än en citron. Den skall också vara bra för både synen och andningen.
Tomater är också bara för goda så slängde i de också eftersom de är så goda och fanns i kylen. Tomater innehåller bland annat näringsämnet lykopen som tydligen inte förstörs vid upphettning, vilket innebär att produkter som är gjorda på tomater skall vara lika näringsrika som en färsk tomat. Personligen tycker jag att det ändå känns fräschare med färska råvaror.
 
 
 
I receptet hade jag i:
 
En liten bit purjolök
1 halv gul lök
1 banan-schalottenlök
1/2 paprika
4 små tomater
2/3 pkt bacon
4 skivor kassler
2 dl grädde
2 msk philadelphila ost
2 msk creme frieche
En skvätt mjölk
lite riven ost och riven parmesanost
vitpeppar
svartpeppar
Pasta
 
Jag använder alltid olivolja vid stekning eftersom den innehåller enkelomättat fett. I det här receptet använde jag vispgrädde (laktosfri) och spädde ut det med lite mjölk, eftersom fettsnålare produkter exempelvis matlagningsgrädde innehåller mera onödiga tillsattser.
Idag åt jag ekologisk vit fiberpasta och till marcus som kör lchf så kokade jag lowcarb pasta.
 
Fräs lök och lägg sedan i kassler och bacon och låt de få lite färg.  Blanda sedan i resten och låt puttra ett tag å sedan är det klart! krydda efter behag :D servera med lite sallad!
 
Imorse gjorde jag ett gott och fiberikt lchf bröd :)
 
 
Har en ny mobil så det är extremt kul att fota när det är lite bättre kamera än min gamla! :D
 
Recept:

3 dl krossat linfrö
ca 3 dl mandelmjöl
6 valnötter
12 hasselnötter
2 msk fiberhusk
3 msk pofiber
3 tsk brödkryddor
6 ägg
2 tsk bakpulver
ca 2 dl grädde
2 dl riven ost
Vallmofrön eller något annat kul på toppen
 
 
Mixa alla nötter, linfrö och mjöl. Blanda sedan i resten och strö på exempelvis vallmofrön. Lägg i en limpform med bakplåtspapper i. In i ugn i ca en timme på 175 grader :)
 
Ett hälsosamt tips vid matlagning är att undvika steka kött, fågel och fisk för hårt eftersom det ökar risken för bland annat cancer (det finns medicinsk forskning som stödjer detta). Tyvärr är det så att media (tv, tidningar, löpsedlar osv ) ofta skriver om olika bantningsmetoder och liknande utan riktig substans. De använder sig ofta av internet baserad information som ofta inte stämmer med verkligheten. Det är därför svårt för individer att hitta svar på frågorna de har om "vad som är bra att äta?" Mitt tips är att vara uppmärksam på att det som skrivs inte alltid stämmer och att de inte alltid har tillräckligt med forskningsstudier som stödjer att det som skrivs är sant. Tänk också på att media är........ experter på att ÖVERDRIVA :)
 


Kommentarer
frittjoffs

En riktig hälsoblogg! mycket tips och roliga bilder att titta på och inredningsidéer och privata tankar, känslor och tyckanden. Bättre kan man inte vänta sig :) en blandning av allt liksom:P

2013-03-05 @ 09:39:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0