Att hantera stress

Att hantera stress tycker jag är svårt ibland eftersom den ofta kan orsakas av just rädsla och oro. Idag när jag var på magnet röntgen så tänkte jag ”ta det lugnt, få inte panik”, men eftersom det var precis det jag tänkte så fick jag ju så klart panik?

 

Våra tankar när vi blir oroliga och rädda är inte alltid så lätta att kontrollera, speciellt om vi är inne i perioder då vi mår lite sämre eftersom detta påverkar hur vi känner oss inombords.  När vi ställs inför hot som vi känner att vi inte kan kontrollera uppkommer därför olika stressreaktioner som kamp/flykt/spela död. Om vi under en lång tid lever i en ”spänd” arbets- eller livssituation ökar risken för exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar. Med en ”spänd” arbets- eller livssituation som kan vara hot menas att vi har låg grad av kontroll, höga krav, bristande socialt stöd, ensamhet och litet beslutningsutrymme.

 

Vad ska vi göra när vi hamnar i sådana situationer under en längre tid?

 

Det sociala stödet är viktigt speciellt för människor som har gått igenom svåra livshändelser/kriser. Om dessa personer saknar socialt stöd löper de större risk att drabbas för hjärtsjukdom. När jag känner att jag börjar må sämre så accepterar jag det och gör något åt det. Det som hjälper mig är att prata med folk som inspirerar mig, som ger stöd, tillit och att jag känner mig trygg!

 

 

 

Jag känner att jag har rädsla och oro eftersom jag inte vet om det blir operation eller inte? men hur det än blir så måste jag ändå göra det bästa av situationen. Att hitta min inre motivation till att exempelvis träna!

Vad blir fördelen och vinsten med att träna inför operationen? Ja, jag kommer förmodligen tillbaks snabbare efteråt än om jag är otränad.

Vad blir fördelen och vinsten av att träna om det inte blir operation? Ja, jag får mindre värk, bättre stabilitet och kommer förmodligen att må bättre. Det är enligt forskning bevisat att om man har ett pessimistiskt perspektiv ökar känsligheten för nya stress faktorer och bidrar till ett dåligt långvarigt känsloläge.

 

Det är viktigt att låta sig inspireras av andra människor, men också inspirera sig själv. Med fantasi och intuition kan vi närma oss de omöjliga!

 

 

Just nu i väntan på besked, så känner jag att jag blir motiverad av denna fras  :) Har förut fått tips av en vän att hänga upp en motiverande text vid till exempel spegeln.

 

Jag har alltid haft lite svårt för det nya modet med vägg ord som till exempel ”njut varje minut” Ärligt talat så är det inte rimligt kan jag känna. Eller ”lev varje dag som om det vore den sista”. Det är iallafall inte rimligt för mig, men det kanske är rimligt för andra? Jag skulle stressa upp mig om jag skulle ha sådana krav iallafall i nu läget. Alla är vi som sagt olika och mår bra av helt olika saker, men det är också vi själva som ställer kraven! Vi måste ha drömmar, framförhållning och något att se fram emot också. Däremot så tycker jag att vi ska ta vara på dagen och försöka göra varje dag till en bra dag!  Det är skillnaden. 



Kommentarer
Tobbe

:)

2013-03-09 @ 10:59:12
eva berggren

hur kan du skriva så klokt . bra skrivet

2013-03-10 @ 22:32:18


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0