Dur & moll

 

Musik lyssnar vi på när vi är ledsna, glada, lyckliga, arga ja ofta spelar det ingen roll vilket humör vi är på. Musik finns ofta med i vardagen i alla fall för mig, däremot i vårt undermedvetna så lyssnar vi på olika slags musik beroende på hur vi känner oss för tillfället. Nämligen ofta låtar som går i moll när vi är till exempel ledsna och låtar som går i dur när vi är pigga och glada.

 

Musik som går i moll förknippar våra hjärnor ganska ofta som sorgset, stämningsfullt och mystiskt eftersom det ofta är moll låtar som spelas då något hemskt och sorgligt händer i till exempel en film eller dokumentär. Eftersom våra hjärnor är plastiska och formbara så kommer hjärnorna så klart ihåg detta i vårt undermedvetna! Därför förknippar vi ofta moll låtar med något sorgset (dock inte alla men många.) Musik som går i dur förknippar hjärnan ofta som lite gladare och när något bra händer :). 

 

 

 

Det är mycket som händer just nu för mig både privat, på jobbet och inom familjen så mina känslor går ganska mycket upp och ner. Kom på mig själv när jag häromdagen lyssnade på spotifi och det ändrades till en låt som gick i dur  och vad hände? Jag fick en lyckokänsla i kroppen och mådde mycket bättre. Förmodligen för att min hjärna förknippar dur låtar med något bra i mitt undermedvetna :). Allt beror ju så klart på vad hjärnan har för tolkning till musiken och jag har även speciella låtar som går i moll som jag förknippar med något bra. Det beror på att något bra hände eller att jag kände mig lycklig just det tillfällena som de låtarna spelades.

 

Skulle vi kunna må bättre för tillfället om vi slår på en låt som går i dur när vi mår sämre och på så sätt kunna må lite bättre?

Jag tror det i alla fall. Dock ska man komma ihåg att det är viktigt att få sörja och allt tar sin tid. Det är viktigt att inte springa iväg från sin sorg. Man måste bearbeta den för att sedan kunna gå vidare.

 

Såg ett tv program för någon dag sen som handlade om en kille som suttit oskyldigt dödsdömd i fängelse i 18 år. Programledaren frågade om han inte kände att livet nu är förstört efter att ha blivit så orättvist behandlad. Han sa då – nej då skulle jag bara må dåligt. Antingen väljer du att sitta inne i ett mörkt rum och deppa ner dig eller så väljer du att sitta ute solen och äta glass. Jag valde glassen!

 

Vilka fina ord :)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0