MALMBERGET

Jag drömde inatt att vi flyttade till ett hus med världens finaste trädgård! Gården hade stora gröna ängar med blommor, djur och grönsaksland. Längst ner fanns en sjö, solen lyste och det var som i en fantasivärld.
 
Det var drömmen det. Nu till verkligheten. Jag bor inte i ett fantasi hus med gröna ängar utan i Malmberget som de nyligt visades på tv en dokumentär om. (finns på svtplay)
 
"Malmen måste brytas för att samhället ska kunna leva och samhället måste rivas för att malmen ska kunna brytas. Väntan på den stora smällen och samhällets undergång genomsyrar livet i Malmberget".
Jag känner medlidande för dessa människor som har levt sitt liv här i malmberget och som nu inte vet vars de ska ta vägen. Stängslen går utanför deras hus vars det är rasrisk och och deras hus rivs ett efter ett.
 
Det handlar inte om att folk är negativa och vill stänga ned gruvan, utan det handlar om att folk inte har någonstans att bo och ta vägen. Ingen vill väl köpa deras hus eftersom de snart ska rivas och jag blir så extremt besviken hur de kan behandla folk på de här sättet. Är detta okej? Folk blir erbjudna andra lägenheter med en mycke högre hyra, vilket gör att det kan vara svårt för vissa att få ihop det ekonimiskt. De kan väl också logiskt kännas lite fel eftersom de borde bli ersatta med en bosstäder som har samma förutsättningar.
 
Då undrar jag varför man inte bygger bostäder? LKAB hade kunna bygga hus och bostäder till varenda kotte på hur kort tid som helst. "Pengar finns det! och hur mycket som helst!" utbrast en av högsta cheferna i fikarummet när en av mina närmaste som jobbar i gruvan satt där. Just de där orden fastnade i mitt huvud, hur kan man säga så och låta människor tvingas leva i ovetskap om deras framtid? Det sägs mycket men görs lite :/
 
Detta har hållt på väldigt länge och när man bor här blir man som van på något sätt. Jag vaknar inte på nätterna nå mer förutom om jag drömmer till exempel en mardröm och de smäller så man håller på att flyga upp ur sängen. Jag är som van att det varje kväll låter som en jordbävning och glasen i skåpen skakar mot varandra. Men det är jag det. Det finns faktist folk som är rädda, folk som mår dåligt, folk som aldrig blir van. Det pratas också mycket om att dessa människor är negativa och vill stänga ned gruvan? men det pratas aldrig om hur dessa egentligen mår?
 
År 2008 gjorde ett engelst filmbolag en musikvideo om flytten och våran kör som vi hade då medverkade. Texten tyckte jag då var lite vad ska man säga överdriven, men idag så känner jag med texten och den är ju inte alls överdriven utan helt sann och verklig. Det är ju så!
 
 
Klippet har ca 35 000 visningar och brukar även visas på discovery channel. Jag är längst fram med svart jacka, vit mössa, blont hår och glasögon.
 
Vem vill föressten köpa våran lägenhet? Vi är iallafall unga och rörliga och har många möjligheter och framtiden framför oss, men vem ska lösa ut våran lägenhet och vars ska vi flytta? Jo till ett fint hus med gröna ängar, blommor, djur, och grönsaksland vid en sjö! eller?
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Tobbe

Du tänker så rätt.

2013-03-17 @ 12:46:20
forsan

Annat äre i kullen :-D

2013-03-17 @ 15:49:44


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0